Marketing-strategie begint bij een goede analyse!

Marketing-strategie

Een goede marketing-strategie begint bij een analyse van je bedrijf. Hierbij kijk ik verder dan de huidige producten en diensten. Het bedrijf, de ondernemer en de klanten vormen samen een uniek eigen karakter. Dit karakter in combinatie met de wensen van je bedrijf zorgen voor diepgang. Welke doelstellingen zijn er bepaald en heeft dit invloed op een wijziging in product- of dienstontwikkeling, klantsegmentatie of verdere diepte binnen de huidige segmenten.

Deze diepgang heb ik nodig om een goede marketing-strategie uit te werken. Wanneer we deze specifieke kenmerken tijdens een gesprek naar boven krijgen, kan ik daadwerkelijk een gerichte analyse maken. Transparantie en de overwegingen benoemen, zorgen ervoor, dat je als ondernemer daadwerkelijk keuzes wilt maken.

De antwoorden op de waarom-vraag en je onderscheidende vermogen liggen vaak verborgen. Voor deze puzzel is tijd nodig. Na een gesprek waarin ik vooral vragen stel, onderzoek ik de omgevingsfactoren. Deze factoren hebben zowel een intern als extern karakter.

Sommige factoren zijn bij te sturen door wijzigen aan te brengen in je bedrijf. De benodigde kennis en vaardigheden voeg je daarvoor toe. Op de externe factoren heb je geen invloed. Ze vormen een gegeven in je plan. Krijg deze scherp en je weet, hoe je jouw bedrijf de juiste kant op stuurt.

Vanuit de marketing-strategie maak ik graag het strategisch plan en marketing- en communicatie-plan met daarin de specifieke activiteiten. Transparantie in deze fase is uiterst belangrijk. Een indicatie van het benodigde budget is daarbij gewenst.

Over het algemeen bespreek ik eerst de marketing-strategie. Ik neem de feedback van het bedrijf mee. De hieruit voortvloeiende werkzaamheden begeleid ik eventueel met de juiste partners en expertise.

Door mijn brede achtergrond kijk ik als marketeer naar je gehele bedrijf. Een goede balans vinden binnen je bedrijf, is net zo belangrijk als de juiste marketing-strategie neerzetten.

  • Marketing-strategieplan

    • Vooronderzoek bedrijf
    • Interview over bedrijf
    • Onderzoeksfase
    • Product definiëring
    • Markt definiëring
    • Maken van een marketing-strategie
  • Het marketing-strategieplan begeleiden

    • Marketing-strategie
    • Marketingplan
    • Budget indicatie
    • Begeleiden bij de uitvoering