Hoe maak je nu Marketingplan in 7 stappen?

Een marketingplan maken kan in 7 eenvoudige stappen. Met een marketingplan beschrijf je hoe je inspeelt op de markt om zoveel mogelijk te verkopen. Een plan schrijven zorgt ervoor dat je beter naar de behoefte. Je kijkt beter naar je doelgroepen. Je betrekt je huidige klanten en potentiële klanten en kijkt echt naar hun behoefte. Met een marketingplan kun je eenvoudiger doelstellingen beschrijven die je SMART maakt.

  • Doel van de organisatie, bedrijf of bedrijfsleider

Hier kijk je naar de uitgangspositie. Wat is het doel wat je wilt realiseren en heb je dit helder? Een doel hebben is één ding, maar het SMART maken zorgt voor resultaat. Om het meetbaar te maken gebruik je cijfers. Smart betekent: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.

  • Markt waarin de organisatie beweegt

Je onderzoekt de kansen en bedreigingen in de markt. Kijkt dan naar de directe micro omgeving maar ook naar macro omgevingsfactoren. Er zijn factoren waar je wel of geen invloed op hebt. Dit in kaart brengen maakt het eenvoudiger om keuzes te maken.

  • Organisatie of het bedrijf, de eigenaar en bedrijfsleiders

Intern kijk je naar de kansen en zwaktes. Bewust kijken en realistisch kijken betekent dat je daadwerkelijk vanaf een afstandje naar de organisatie moet kijken. Een bepaalde onafhankelijkheid maakt dit proces eenvoudiger en dat maakt dat het eenvoudiger is om iemand extern te betrekken bij deze fase van het marketingplan.

  • Marktpositionering van de organisatie

Een SWOT analyse zorgt dat je kijken naar de kansen, bedreigingen, sterkte en zwaktes. Je zet ze tegenover elkaar in een confrontatietabel, waardoor je direct merkt waar de kracht ligt van de organisatie en wat verder ontwikkeld dient te worden.

  • Marketingstrategieplan

De marketingstrategie volgt vanuit deze analyses en doelstellingen. Je maakt inzichtelijk welke strategie je het beste kunt toepassen voor de organisatie en voor verschillende afdelingen wanneer dit nodig is.

  • Marketingmix

Welke marketingmix ga je inzetten en wanneer kun je dit en wil je dit realiseren. Marketing is breed inzetbaar. Wanneer je kijkt naar de trends in jouw markt en de nieuwe trends dan is dit best een lastige keuze. Je doelgroep in kaart hebben gebracht en kijken waar je hen kunt bereiken maakt de hoe vraag eenvoudiger.

  • Marketingplan van 1 jaar

Dit is de daadwerkelijke invulling. Je brengt controle momenten in die meetbaar zijn.

“Het hebben van een marketingplan zorgt ervoor dat je eenvoudiger keuzes kunt maken.”

Voeg je een product of dienst toe? Wil je een nieuw klantsegment aanboren? Of merk je dat je omzet en je klanten portefeuille terugloopt? Het zijn allemaal momenten om de marketingstrategie van de organisatie tegen het licht te houden. Heb je hierbij hulp nodig? Neem gerust contact op.

Ik help je graag met een goed marketingplan wat past bij je bedrijf of organisatie. Voor mij is elk bedrijf uniek, ook al lijkt dit niet altijd even duidelijk. Immers de mensen maken dat een bedrijf zijn eigen karakter heeft binnen een markt.

Karin van den Berg

Marketing Creator

Volg mij op LinkedIn of FaceBook

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie